expedicia-img
Expedujeme do 24 hodin 

90% zboží

doprava-img
Doprava ZDARMA 

při nákupu od 2 250 Kč

darcek-img
Pečlivě balíme 

aby balík došel v pořádku


Jackie Stewart: životopis, kariéra i působení v F1 později




Narození, dětství, první závody a působení ve Formuli 3

Jackie Stewart se narodil 11. června 1939 v Miltonu, ve Skotsku, kde vyrůstal v rodině, která už měla kořeny v motosportu. Jeho otec byl majitelem autosalonu a jeho starší bratr Ian se také věnoval závodění, což Jackieho od malička lákalo k rychlosti.

V dětství často a rád trávil čas v otcově garáži, kde se učil o autech, jejich údržbě a vylepšeních. Tento ranní kontakt s automobilovým světem položil základy jeho technického porozumění a lásky k rychlosti. Jackieho prvním závodním vozidlem byl Austin Mini, který si sám upravil a se kterým se účastnil závodu.

Stewartův talent a odhodlání nepřehlédl ani Ken Tyrrell, vlivná postava v motorsportu, který mu dal příležitost ukázat své schopnosti na vyšší úrovni. Jackie se tak dostal do Formule 3, kde jeho kariéra doslova nabrala na obrátkách.

Ve Formuli 3 Stewart exceloval, což si vysloužilo respekt a obdiv iu jeho konkurentů. Jeho schopnost ovládat vůz v náročných podmínkách a jeho porozumění dynamice závodu jej rychle vyprofilovaly jako hvězdu. V této sérii dosáhl několik významných vítězství a ty mu otevřely dveře do prestižní a královské Formule 1.

Navíc, jeho výkony ve Formuli 3 byly zásadní nejen pro jeho kariéru, ale také pro jeho reputaci jako pilota schopného dosahovat konzistentní výsledky.

Začátek kariéry v F1, nehoda a sezóny 1965 až 1968

Jackie Stewart vstoupil do světa Formule 1 v roce 1965, kdy podepsal smlouvu s týmem BRM, neboli British Racing Motors. Jeho první sezóna v této elitní motoristické sérii byla pozoruhodná, hned ve svém druhém závodě na Grand Prix Monaka dosáhl svého prvního pódia, což bylo potvrzení jeho nadání i budoucích úspěchů.

Během celého roku Stewart kontinuálně bodoval a zakončil svoji první sezónu na třetím místě v celkovém pořadí mistrovství světa s úctyhodnými 33 body. Už o rok později se však Jackieho kariéra setkala s vážnou překážkou v podobě nehody.

Během závodění na belgickém okruhu Spa-Francorchamps jeho BRM uklouzlo na mokré trati, což vedlo k vážné nehodě, která ovlivnila jeho kariéru.

Stewart byl totiž uvězněn ve vraku svého monopostu příliš dlouho, což vyvolalo diskuse o bezpečnostních standardech. Následující roky, 1967 a 1968, byly pro Stewarta již o něco méně úspěšné, v roce 1967 dosáhl v sezóně pouze 9 bodů.

Rok 1968 však už byl pro Stewarta o něco úspěšnější. S týmem Matra získal své první vítězství ve Formuli 1 na holandském okruhu Zandvoort a celkem 36 bodů, což mu dalo titul vicemistra světa. Letos byl významný i tím, že ukázal Stewartovu schopnost rychle se přizpůsobit novým technologiím a strategiím.

První titul 1969, poté druhý a na závěr kariéry třetí

Už o rok později se Stewart dočkal a získal svůj první titul mistra světa F1. Sezóna byla pro něj mimořádně úspěšná, jelikož s týmem Matra dosáhl několika vítězství, včetně Grand Prix Španělska, Nizozemska, Francie, Velké Británie a Itálie. Díky konzistentním výkonům a 63 získaným bodům suverénně ovládl šampionát.

Následující rok, 1970, byl pro Stewarta znovu ten náročnější. I když se mu podařilo vyhrát několik závodů, včetně závodu na okruhu ve Španělsku, celkově to byl pro něj rok plný technických problémů a tak svůj titul nedokázal obhájit.

O rok později se však sen znovu stal skutečností a Stewart ukázal návrat do formy, když získal svůj druhý titul mistra světa. V letošním roce vyhrál šest velkých cen, včetně Monaka, Francie a Německa, což mu zajistilo celkem 62 bodů. Letos byla jeho dominance v F1 téměř absolutní, ale zároveň i plně zasloužená.

Sezóna 1972 už byla méně úspěšná a přestože předvedl několik solidních výkonů, získal v celém šampionátu 45 bodů, což stačilo jen na druhé místo.

V roce 1973 ve své poslední sezóně získal Jackie svůj třetí a poslední titul mistra světa. Získal 71 bodů, zvítězil na velkých cenách Argentiny, Monaka, Nizozemska či Německa a potvrdil svou sílu. Po tomto triumfu se rozhodl ukončit kariéru.

Film o Jackie Stewartovi, komentátor i vlastní F1 tým

Tak, jak se předpokládalo, Stewart ani po ukončení své aktivní závodní kariéry nepřestal být součástí světa Formule 1. Jeho bohaté zkušenosti a velké odborné znalosti v motosportu jej přirozeně přivedly k novým úkolům v F1.

Jedním z jeho významných příspěvků po odchodu byl jeho vlastní tým, Stewart Grand Prix, který založil spolu se svým synem Paulem v roce 1997. Přestože témat působil na scéně Formule 1 jen krátce, do roku 1999, dosáhl pozoruhodných úspěchů a to včetně památného vítězství na Grand Prix Evropy v 1999 s pilotem Johnny Herbertem.

Později se rozhodl Stewart tým prodat společnosti Ford a v sezóně 2000 byl přejmenován na Jaguar Racing, přičemž do něj vstoupil bývalý jezdec stáje Ferrari a kolega Michaela Schumachera, irský pilot a vicemistr světa Eddie Irvine.

Stewart jistou dobu působil i jako odborný komentátor F1, jelikož mu jeho hluboké znalosti a schopnost přenášet komplexní aspekty Formule 1 srozumitelně získaly obdiv diváků po celém světě. Jeho kariéra byla tak inspirativní, že o něm vznikl film Létající skot, který zachycuje jeho začátky, úspěchy i roli ve zlepšování bezpečnosti.

Odkaz A přínos dnes už Sira Jackieho Stewarta v motosportu jsou jasnou ukázkou, jak se rodí legendy a co všechno udělali bývalí piloti F1 pro současný motosport.

Heuréka, zákazníci jsou s námi spokojeni

Katalog produktů
expedicia-img
Expedujeme do 24 hodin  90% zboží
doprava-img
Doprava ZDARMA  při nákupu od 2 250 Kč
darcek-img
Pečlivě balíme  aby balík došel v pořádku